CodeKinderen laat leerlingen uit het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs kennis maken met computational thinking.
Computational thinking is een van de vaardigheden die iedereen die in de 21e eeuw werkt of leert zou moeten beheersen.
Computational thinking gaat over leren programmeren. Maar computational thinking is meer dan dat. Je leert op een creatieve manier met behulp van technologie problemen oplossen.
Leren programmeren betekent eigenlijk analytisch leren denken. Je gaat eenvoudige handelingen opdelen in stapjes. Al deze stapjes samen vormen een programma. Sla je een stapje over dan klopt je programma niet en moet je gaan debuggen.
Met de activiteiten binnen Codekinderen leren we de leerlingen de beginselen van het programmeren.
(alle rechten bij wikiwijs.nl)
We hebben de activiteiten in drie thema's beschreven:
unplugged - dat betekent dat je er geen computer voor nodig hebt
maken - leert je dat je behalve consument ook producent kunt zijn.
programmeren - je leert wat programmeren is en hoe je zelf een stukje code, een game of een app kunt programmeren